چند تعریف درباره « خواندن »  :   

تا زماني كه براي هريك از موضوعات آموزش قرآن، تعريف جامع و كامل ارائه نشود، نمي تواند مدعي بحث علمي شد. و يا اينكه آن بحث، يا سطحي خواهد بود و يا ساده لوحانه و و يا غرض ورزانه ...

با بررسي « تعريف خواندن » در نزد علماي تعليم و تربيت و روان شناسي خواندن و يادگيري به نكات اساسي و جالبي برمي خوريم كه در تعريف خواندن قرآن كريم نمي توان نسبت به آن ها بي تفاوت بود.

    خواندن عبارت است :         

1- از توانایی بیرون کشیدن اطلاعات بصری از صفحه کاغذ و درک معنای آن متن.

2- تفسیر معنادار نمادهای کلامی نوشته شده یا چاپ شده.

3- ترجمه‌ مستقیم نمادهای نوشتاری، به وسيله فکر یا گفتار 

4- برخورد معنادار با متن 

5- فرایندی شناختی که در آن دیدگاه های خواننده و فرایند خواندن ارتباط زیادی با مطلبی که بناست فراگرفته شود، پیدا می کنند.

6- فرایندی پویا و تعاملی که هم خواننده و هم محتوا در آنچه آموخته می شود، سهیم هستند.

7-  فرایندی عالی و پیچیده که جزئیات متعددی را در برمی‌گیرد.

8- فرایند شناختی از رمزگشایی نمادهایی نوشتاری فکر یا گفتار، در استنتاج معانی از متن 

9- مهارتی که به وسیله آن می‌توان از مطالب نوشتنی کسب اطلاع کرد.

10- فرایند فعال که خواننده، از طریق آن به پیامی که درون نوشته موجود است پی می‌برد و خواننده مرتباً بر اساس آنچه قبلاً یاد گرفته، در پی کشف چیزهای تازه است.

 

11- كسب مهارت خواندن مستلزم کسب مهارت‌های زیر است :

      1- خواندن يعني بازشناسی حروف، کلمه‌ها و جمله‌های زبان در یک نوشته.

     2- خواندن يعني درک معنای عناصر و کشف روابط معنایی میان آن‌ها که در نهایت به درک پیام جمله و متن منجر می‌شود.

 

12- سوادِ خواندن، یکی از مهم‌ترین تواناییهایی است که فراگیران در طول یادگیری‌های خود در دبستان کشف می‌کنند. اين مهارت در رشد کودک نقش حیاتی دارد و اساس یادگیری در موضوعات دیگر را فراهم می‌سازد. همچنین این توانایی می‌تواند برای خلاقیت و رشد فردی و اجتماعی به کار رود.

13- خواندن، از جمله وسایل مهم فهمیدن در دنیای کنونی است. فرد می‌تواند نتیجه تحقیقات و مطالعات دیگران را که مدت‌ها به درازا کشیده است از طریق خواندن در مدت کوتاهی فرابگیرد. خوب خواندن از عوامل مهم پیشرفت و سرگرمی و لذت بردن و رفع خستگی می‌باشد.

14- خواندن، تقریبا همیشه فعالیتی با معنا است.

15- خواندن، چیزی بیش از تطبیق صداها با نمادهای نوشته شده یا چاپ شده بر یک صفحه است.

16- خواندن در برگیرنده مجموعه ای از مهارت هاست که پایه مشترک موفقیت در همه زمینه‌های تحصیلی می‌شود.

17- خواندن، محور اصلی سوادآموزی، است.

18- از هرکسی انتظار می‌رود که خواندن و نوشتن را بداند.

19- هدف نهایی از کسب توانایی خواندن، رسیدن به مرحله‌ای است که فرد بتواند نوشته‌ای را بخواند، آن را نقد و بررسی کند و در نهایت به نیازی از نیازهای خود پاسخ گوید.

*****

« خواندن » در زبان عربی و به ويژه آموزش قرآن، به معني" قرائت " می ‏باشد.

این اشتباهی تاریخی است که کلمه ‏ای عام، به جای بخشی بسیار جزئی از آن به کار می‏ رود. 

بسنده كردن به تعريف خواندن، يعني تلفظ حروف صدا دار حروف در آموزش خواندن، ناقص، و بلكه ابتر است.

این اشتباهی تاریخی است که کلمه ‏ای عام، به جای بخشی بسیار جزئی از آن، به کار می‏ رود. 

منبع : فرهنگ آموزش قرآن در آموزش و پرورش ايران |تعاريف « خواندن »
برچسب ها : خواندن ,خواندن، ,نوشته ,تعريف ,يعني ,آموزش ,بسیار جزئی ,بخشی بسیار ,اشتباهی تاریخی , خواندن يعني ,آموزش قرآن،